New American

Written by Brian Koenig on August 7, 2012

Obama Advisor Accepted $100,000 From Firm Tied to Iran

A top advisor to President Obama received
$100,000 in speaking fees in 2010 from a
company doing business with Iran, the
Washington Post reported earlier this week.
David Plouffe, who also served as Obama’s
2008 campaign manager, accepted the
payment from a firm tied to the Iranian
government.

In December 2010, a telecommunications
company — and subsidiary of the highly
scrutinized MTN Group — paid Plouffe for
two speeches he delivered in Nigeria, only a
month before joining the Obama White
House. The speech was made to MTN
Group, which according to the Post, “had
been in a widely reported partnership for
five years with a state-owned Iranian
telecommunications firm.”

The Obama administration swiftly responded to the charge, insisting that no group had ever critically
flagged MTN for its business ties with Iran. White House spokesman Eric Schultz said in a statement,

He gave two speeches on mobile technology and digital communications and had no separate
meetings with the company’s leadership. At the time, not even the most zealous watchdog group on
this issue had targeted the Iranian business interests of the host’s holding company. Criticism of
Mr. Plouffe now for issues and controversies that developed only years later is simply misplaced.

One of the more damning allegations surrounding the debacle is that Iranian political leaders have used
MTN to spy on government dissidents. “Since Plouffe’s speeches, the U.S. government has become
increasingly concerned that the Iranian government has used MTN operations or technology to help
monitor dissidents,” the Post noted. In 2009, as rebels started to protest the hotly contested reelection
of Iranian President Mahmoud Ahmadinejad, Irancell disclosed some conveniently-timed “technical
problems” that suppressed the nation’s cell phone service during the protests.

MTN “carried out orders from the regime to shut off text messaging and Skype during times of political
protest, and reportedly has a floor in its Tehran headquarters where Iranian military officials compile
and access tracking data,” said advocacy group United Against Nuclear Iran. “That data has been used
to track, apprehend, torture and kill regime opponents.” “Simply put,” the group affirmed, “MTN has
blood on its hands.”

The telecom firm that paid Plouffe $100,000 in speaking fees is also embroiled in a lawsuit that alleges
it managed a bribery and influence-trading campaign within the Islamic Republic to “steal” a cellphone
license. The “premeditated program of corruption” purportedly involved an effort to arm Iran and allure
positive United Nations votes regarding its nuclear program.

The allegations were highlighted in a lawsuit filed by a scorned competitor earlier this year. While the

Page 1 of 3


http://www.washingtonpost.com/politics/obama-associate-got-100000-fee-from-affiliate-of-firm-doing-business-with-iran/2012/08/05/5e6888a2-dda2-11e1-8e43-4a3c4375504a_story.html
http://voices.washingtonpost.com/thefix/white-house/plouffe-joining-white-house.html
http://articles.latimes.com/2009/aug/03/world/fg-iran-trials3
http://www.nytimes.com/2012/08/07/us/politics/david-plouffe-defended-for-ties-to-iran-linked-company.html
http://www.foxnews.com/politics/2012/08/07/firm-that-paid-white-house-adviser-accused-securing-un-votes-arms-on-iran/
https://ttipwatch.net/author/brian-koenig/?utm_source=_pdf

llewAmerican

Written by Brian Koenig on August 7, 2012

claims came to light in U.S. court a couple years after Plouffe accepted the speaking fees, the
corruption allegedly dated back to 2004. Fox News reports further on the suit:

In the March lawsuit seeking $4.2 billion, the competitor leveled scorching allegations, claiming
MTN conspired to “steal” the telecom license that Turkcell initially won. To do that, according to
the court filing, “MTN used its high-level political influence within the South African government to
offer Iran the two most important items that the country could not obtain for itself: (1) support for
the Iranian development of nuclear weapons; and (2) the procurement of high-tech defense
equipment.”

The suit said MTN worked “behind the scenes to bribe, corrupt and control officials” from both
governments — including working toward getting South Africa to abstain from three U.N. votes on
Iran. It claimed that in 2005, the company secured South Africa’s abstention from an International
Atomic Energy Agency decision referring Iran to the Security Council, giving Iran more “time to
show compliance” on its nuclear program.

While there were no legal restrictions on Plouffe’s speaking fees, his status as an advisor to Obama
could prove troublesome for an administration that has already been accused of being soft on Iran.
Moreover, years ago the Bush administration revealed that MTN’s Iranian venture, Irancell, was “fully
owned” by Iran’s Revolutionary Guard Corps, and that MTN owned a 49-percent stake in the firm. The
Wall Street Journal recently reported that 21 percent of MTN’s subscribers are based in Iran, and that
South Africa suspended its former ambassador to Iran after he purportedly accepted a bribe from MTN
to help the cellphone operator secure an Iranian business license.

Plouffe’s six-figure speeches have caused a stir among Obama'’s critics, as Republicans and advocacy
groups decry Plouffe’s standing role in the White House. “Anytime you start talking about $100,000, red
flags should have gone up right away,” contended Craig Holman, government affairs lobbyist at the
Washington advocacy group Public Citizen. “He’d have to think about why is someone giving him that
kind of money for a speech.”

“Today’s headlines reveal more ethically questionable conduct by a member of President Obama’s inner
circle, adding to a growing pattern of behavior,” charged Republican National Committee Chairman
Reince Priebus. “Senior White House advisor David Plouffe profited handsomely by speaking to a
company doing business with the radical, anti-American government of Iran.”

Photo of David Plouffe: AP Images

Page 2 of 3


http://dailycaller.com/2012/08/06/top-obama-adviser-made-100000-from-iran-affiliated-company/#ixzz22rYCP3C0
http://www.google.com/url?sa=t&amp;rct=j&amp;q=&amp;esrc=s&amp;source=web&amp;cd=8&amp;ved=0CJIBEBYwBw&amp;url=http%3A%2F%2Fblogs.wsj.com%2Fcorruption-currents%2F2012%2F07%2F12%2Fsouth-africa-suspends-ambassador-amid-mtn-bribery-case%2F&amp;ei=gVohUJnIOMjg2QWBh4Ew&amp;usg=AFQjCNFubWWlTLTKevQ5OO232GvkOY4DnA
http://www.bloomberg.com/news/2012-08-07/white-house-defends-paid-speeches-by-plouffe-amid-new-questions.html
https://ttipwatch.net/author/brian-koenig/?utm_source=_pdf

llewAmerican

Written by Brian Koenig on August 7, 2012

Subscribe to the New American

Get exclusive digital access to the most informative,
non-partisan truthful news source for patriotic Americans!

Discover a refreshing blend of time-honored values, principles and insightful
perspectives within the pages of "The New American" magazine. Delve into a
world where tradition is the foundation, and exploration knows no bounds.

From politics and finance to foreign affairs, environment, culture,
and technology, we bring you an unparalleled array of topics that matter most.

What's Included?

24 Issues Per Year

Optional Print Edition

Digital Edition Access

= : Exclusive Subscriber Content
THE VAX = | L Audio provided for all articles
Unlimited access to past issues

Coming Soon! Ad FREE
60-Day money back guarantee!

Subscribe Cancel anytime.

Page 3 of 3


https://ttipwatch.net/subscribe?utm_source=_pdf
https://ttipwatch.net/subscribe?utm_source=_pdf
https://ttipwatch.net/author/brian-koenig/?utm_source=_pdf

